Så gör du när kunden inte betalar
Händer det att dina kunder inte betalar? Uteblivna betalningar kan få jobbiga konsekvenser, så se till att ha en plan i skrivbordslådan om det händer. Här får du hjälp på vägen.
Antalet företagskonkurser är nu fler än på decennier. Även om ditt företag inte är i riskzonen kan du drabbas hårt av att andra får betalningsproblem. Vår företagsekonom tipsar om hur du kan minska riskerna att råka illa ut.
Gör det regelbundet, så att du kan följa bolagens ekonomiska status. Men kom ihåg att en kreditupplysning är en ögonblicksbild, ofta baserad på bokslutsinformation från senaste verksamhetsåret. Värdet av kreditupplysningar kan vara begränsat.
Kanske är det läge att begära hela eller delar av betalningen i förskott eller i fler, mindre delbetalningar med kortare förfallodatum?
Minska din sårbarhet genom att diversifiera din kundbas och dina leverantörskedjor. Försäkra dig om att du kan få tag på kritiska insatsvaror från fler håll än ett.
Värna dina relationer och se till att ha regelbundna samtal med dina kunder och leverantörer, så att du tidigt kan agera om de får ekonomiska problem.
Är det värt pengarna? Läs det finstilta.
Håll koll på likviditeten och stresstesta ditt företag regelbundet. Hur robust är företaget vid oväntade händelser? Vad händer om din största kund ställer in betalningarna? Bygg upp ekonomiska reserver när du kan.