Börja med att skaffa ett BankID till barnet som kan användas för banktjänster - vi kallar det Mobilt SäkerhetsID. Du som vårdnadshavare och ditt barn genomför anslutningen tillsammans.
Skaffa BankID till ditt barn
-
Barnet börjar med att ladda ner Sparbanken Privat-appen (version 7.28.0 eller senare) och BankID säkerhetsapp i sin mobil och inväntar sedan steg 5.
-
Du som vårdnadshavare loggar in i Sparbanken Privat-appen (version 7.28.0 eller senare) och klickar på "övriga tjänster" och sedan "hantera barns tjänster".
-
Ange ditt barns personnummer i fältet "Lägg till barn", eller klicka på namnet om det redan visas. Tryck på Aktivera Mobilt SäkerhetsID och följ stegen för att godkänna.
-
Välj "Hämta ID till annan enhet". En QR-kod visas, den ska barnet nu skanna via BankID-appen med sin mobilkamera.
-
Barnet startar sin BankID-app och klickar på "Aktivera BankID" för att starta igång kameran på sin mobil. Kameran riktas mot QR-koden som vårdnadshavaren fick i sin enhet.
-
Barnet väljer sedan en personlig säkerhetskod. Klart!
Uppgradera SäkerhetsID till Mobilt BankID
Barn mellan 12-17 år och som har varit kund i banken i minst 6 månader kan uppgradera till ett Mobilt BankID, med vårdnadshavarens medgivande. Det gör att de kan använda sitt BankID utanför banken, till exempel för vårdtjänster och skola. Då gör ni såhär:
-
Du som vårdnadshavare loggar in i Sparbanken Privat-appen och klickar på "övriga tjänster" och sedan "hantera barns tjänster"
-
Välj det barn som du ska tillåta tjänsten för. Klicka på Läs mer och tillåt och följ stegen för att godkänna.
-
Nu loggar barnet in i sin app och klickar på Övriga tjänster - Mobilt BankID - Beställ Mobilt BankID.
-
När barnet valt en personlig säkerhetskod är det klart!