Hoppa till textinnehållet

Vanliga frågor och svar

Kan jag flytta mitt BankID på fil från en dator till en annan?

Nej. Av säkerhetsmässiga skäl är denna funktion borttagen. En lösning är att skaffa ett till BankID på fil eller ett Mobilt BankID.

Hur spärrar jag mitt BankID?

Logga in i internetbanken.

  1. För att spärra ditt BankID går du in på sidan Övriga tjänster> BankID på kort och fil > Översikt och spärr. Där väljer du vilket BankID du vill spärra.
  2. Glöm inte att ta bort ditt nyss spärrade BankID från datorn. Detta görs i BankID säkerhetsprogram. Se svar på fråga 3 nedan.
  3. Sedan kan du beställa och ladda ner ett nytt BankID på sidan Övriga tjänster> BankID på kort och fil > Beställ BankID på fil

Hur tar jag bort mitt BankID från datorn?

Det gör du med hjälp av BankID säkerhetsprogram. Starta programmet genom att dubbelklicka på BankID-symbolen nere till höger i aktivitetsfältet. Välj det BankID du vill ta bort. Högerklicka med musen och välj "Ta bort" eller tryck på Delete-tangenten och följ anvisningarna.

Fler frågor och svar

Kontakta oss

Vid frågor om BankID, kontakta BankID support
Telefonnummer: 010-49 49 188
Öppettider: 07.00-23.00 alla dagar

Mobilt BankID

Med Mobilt BankID får du tillgång till alla tjänster i appen och internetbanken.